
زمانی که برای اولین بار با مفهوم بازاریابی وابسته آشنا شدم، یک حادثه مدام در ذهن من ظاهر می شد. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی وارد یک گروه جدید می شوید، فردی که افراد گروه را بهتر می شناسد و به اصطلاح زبان بهتری دارد، شما را به عنوان یک تازه وارد به بقیه معرفی می کند. در واقع، شما به عنوان یک رسانه، به ارتباط و تعامل با افراد بیشتری شهرت دارید. این یک مفهوم بازاریابی وابسته کوچک است. این مفهوم شامل تعاریف و معانی مختلفی است.
بازاریابی وابسته چیست؟
در بازاریابی وابسته، شما وب سایتی دارید که مخاطبان زیادی دارد و در میان محتوا یا محصولاتی که متعلق به شرکت شماست، محصولات کسب و کارهای دیگر را معرفی و تبلیغ می کنید و در ازای هر خرید، سود خود را دریافت می کنید.
اگر بخواهم تعریف دقیقی از یک شرکت وابسته ارائه کنم، اینها افراد یا شرکت هایی هستند که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می کنند که مالک آن نیستند.. اما درصدی از فروش را می گیرند یا برای خود نگه می دارند.
اگر بخواهم بازاریابی وابسته را در یک جمله ساده و کوتاه برای شما تعریف کنم:
ناشر آگهی شما را در رسانه خود قرار می دهد → مشتری کلیک می کند و محصول را می خرد → نرخ تبدیل بررسی می شود → در نهایت شما می فروشید و ناشر کمیسیون می گیرد.
بازاریابی وابسته یکی از انواع بازاریابی عملی (بازاریابی عملکرد) است و در واقع یکی از بهترین راه های کسب درآمد آنلاین است. این مفهوم نمونه ای از سایت هایی مانند دیجی کالا یا تراب است و از نمونه های خارجی این سایت ها می توان به آمازون، علی اکسپرس اشاره کرد.
شما به عنوان صاحب محصول، با این پلتفرم ها وارد همکاری تجاری می شوید تا محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. بنابراین، شما باید برای هر مشتری که توسط وب سایت وارد می شود، به سایت ارجاع دهنده پورسانت بپردازید.
بازاریابی وابسته چگونه کار می کند؟
توجه داشته باشید که در صورت همکاری با سایت های معتبر خارج از کشور به راحتی می توانید درآمد خود را به دلار در ایران دریافت کنید.
اما در نظر داشته باشید که سیستم همکاری در فروش یکی از کانال های جذب مشتری است. بنابراین، شما نباید استراتژی بازاریابی خود را به یک کانال محدود کنید.
توصیه دیگری که من دارم این است که محصول یا خدماتی را به عنوان یک شرکت وابسته (نماینده و ناشر) تبلیغ کنید که با محتوای وب سایت شما هماهنگ باشد. در این صورت بازخورد بهتری از مخاطب دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال اگر در زمینه وسایل دیجیتال مانند موبایل یا دوربین فعالیت می کنید، اگر بخواهید لباس ورزشی تبلیغ کنید، نمی توانید اعتماد مخاطب را جلب کنید.
اما وب سایتی مانند دیجی کالا که اکثر محصولات را در زمینه های مختلف پوشش می دهد متفاوت است.
بنابراین، اگر می خواهید به عنوان یک وابسته (ناشر) کار کنید، باید بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ و چگونه یا با چه کلمه کلیدی وارد سایت شما می شوند؟
در مرحله بعد سعی کنید ابتدا محصول را به خوبی بشناسید، درباره آن تحقیق کنید و سپس به مخاطب ارائه دهید. ببینید آیا این محصول برای مخاطبان شما مفید است یا خیر؟ آیا کیفیت لازم را دارد یا خیر؟
انواع روش های پرداخت همکاری در فروش
PPC: پرداخت به ازای هر کلیک همانطور که در تبلیغات بنری اشاره کردیم، در پرداخت به ازای کلیک کاربر باید مبلغی را به سایت نمایش داده شده پرداخت کنید.
PPL: Pay Per Lead همانطور که می دانید سرنخ اطلاعات تماس مشتریان بالقوه است که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان واقعی را دارند. شما برای هر اقدام کاربر مانند ثبت نام با شماره موبایل، ایمیل، عضویت در خبرنامه یا عضویت در سایت، هزینه ای به سایت نمایش و تبلیغ کننده می پردازید.
PPS: پرداخت برای هر فروش همانطور که می بینید، تبلیغ کننده و صاحب محصول برای هر فروش کمیسیونی به سایت تبلیغ کننده پرداخت می کنند.
CPM: پرداخت به ازای هر نمایش به ازای هر 1000 کاربر، این نوع مشارکت فروش تأثیر قابل توجهی بر آگاهی از برند شما دارد. به ازای هر 1000 بازدید باید هزینه ای را به سایت نمایش دهنده پرداخت کنید.
روش های پرداخت ممکن است با توجه به مکانیزم هر سایت متفاوت باشد. همانطور که در بالا گفتیم، افرادی مانند دانشجویان و زنان خانه دار هستند که به مشاغل پاره وقت نیاز دارند. اما این افراد محصول یا خدماتی ندارند بازاریابی وابسته دیجی کالا آنها محصولات یا خدماتی را که مال آنها نیست تبلیغ می کنند و در ازای آن کمیسیون دریافت می کنند.
برای کار در سامانه پولساز دیجی کالا باید یک حساب کاربری در این سامانه ایجاد کرده و رسانه خود را که شامل وبلاگ، وب سایت یا شبکه اجتماعی است در آنجا ثبت کنید. پس از تایید، می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.
پرداخت ثابت: در این نوع پرداخت، سایت نمایش مبلغ ثابتی را بابت قرار دادن محصولات شما در سایت خود برای مدت زمان مشخص دریافت می کند.
مزایای بازاریابی وابسته
- استفاده از بازاریابی وابسته می تواند ترافیک وب سایت را افزایش دهد، آگاهی از برند و تعامل با برند شما را افزایش دهد.
- همچنین، مانند تبلیغات بنری، به ازای هر اقدام کاربر یا به ازای هر 1000 نمایش، کمیسیون پرداخت می کنید.
- علاوه بر این، این نوع بازاریابی بسیار مقرون به صرفه است و در عین حال نتیجه بسیار مثبتی نیز خواهد داشت.
- از سوی دیگر، بازاریابی وابسته برای وب سایت هایی که تبلیغات نمایش می دهند نیز مفید است. علاوه بر درآمدزایی، در برندسازی این سایت ها نیز تاثیر مثبت دارد و باعث آگاهی بیشتر افراد از این سایت ها می شود.
اما شما می توانید بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش را به روش های مختلف داشته باشید
انواع کانال های همکاری فروش (بازاریابی وابسته)
شما می توانید در زمینه فروش از طریق کانال های مختلف همکاری کنید و محصولات یا خدمات خود را در معرض مخاطبان بیشتری قرار دهید.
وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها
آنها از جمله کانال های محبوب بازاریابی مخاطب هستند. البته وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها از نظر نوع فعالیت کمی با یکدیگر متفاوت هستند، اگر مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ را مطالعه نکرده اید، توصیه می کنم آن را از دست ندهید!
از آنجایی که این دو دسته مخاطبان زیادی دارند و با بیان داستان های زندگی روزمره خود بر احساسات و عواطف مخاطب تاثیر می گذارند، می توانند گزینه مناسبی برای تبلیغ محصولات در فضای شبکه های اجتماعی باشند. بنابراین از آنها می خواهید محصولات شما را در ازای پرداختی تبلیغ کنند.
بازاریابی ایمیلی
در مقاله ایمیل مارکتینگ این مشکل را به تفصیل توضیح دادیم. ایمیل مارکتینگ یکی از بسترهای تبلیغاتی خوب برای تبلیغکنندگان است و طبق بررسیها، ایمیل مارکتینگ نرخ جذب مشتری خوبی دارد. در واقع، سایت هایی که این نوع خدمات را با ارائه لیست ایمیل خود ارائه می دهند، به تبلیغ محصولات فروشندگان کمک می کنند.
سایت های تخفیف دار
حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی در گوگل برای خرید بلیط کنسرت، خرید بلیط تئاتر یا استخر جستجو می کنید، سایت هایی را می بینید که بلیط مورد نظر شما را با تخفیف و با قیمت کمتر می فروشند.
سایت هایی مانند تخفیف ها یا یادداشت آنها از این دسته هستند، در واقع این سایت ها با ارائه تخفیف مخاطبان خوبی دارند و تبلیغ کنندگان نیز برای دیده شدن با این سایت ها وارد همکاری های فروش می شوند.
سایت ها را مرور کنید
سایت های نقد نیز یکی از بسترهای اصلی برای بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش هستند. در واقع وقتی مشتریان محصول مورد نظر خود را جستجو می کنند و به این سایت ها می رسند، مشتریانی هستند که فاصله زیادی با خرید ندارند و قصد دارند از نظرات و نظرات کاربرانی که آن محصول را خریداری کرده اند استفاده کنند. در نهایت با وزن سبک و سنگین، محصولی را می خرند که برایشان مفیدتر است. شریک دیجی کالاتربچه و بلوط یکی از نمونه های معروف این دسته از بازاریابی وابسته است.
نتیجه
بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش یکی از روش های موثر بازاریابی عملی برای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر است. اما شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید بر اساس استراتژی بازاریابی خود تصمیم بگیرید. دریابید که چه نوع کمپین های بازاریابی برای شما بهترین کار را دارند.
در این مقاله به مفهوم بازاریابی وابسته، روش های مختلف پرداخت و مزایای آن اشاره کرده ایم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.