
گاو بنفش موجودی خاص به حساب می آید و نمونه ای از آن در دنیای واقعی دیده نشده است. جالب اینجاست که اگر یک گاو بنفش وجود داشت، دیگر تکنیکی به نام گاو بنفش در بازاریابی وجود نداشت و ما در مورد آن مقاله نمی نوشتیم. گاو بنفش نمادی از متمایز بودن است و در این مقاله می خواهیم از این تمایز استفاده کنیم و به شما توضیح دهیم که چگونه تکنیک گاو بنفش را در کسب و کار خود به کار ببرید. با ما در داخل یک مرکز جدید روی خط بمانید.
معرفی کتاب گاو بنفش
کتاب گاو بنفش درباره چرایی، چگونگی و چگونگی برتری دادن است. داستان از آنجا شروع می شود که ست گودین، یک کارآفرین آمریکایی، ایده گاو بنفش را در سال 2002 مطرح کرد. او به 4P اعتقاد داشت. آمیخته بازاریابی:
- تولید – محصول
- قیمت
- ارتقاء و
- مکان و کانال توزیع (مکان)،
یک P دیگر باید اضافه شود، به نام گاو بنفش. این کارآفرین ایده گاو بنفش خود را در کتابی منتشر کرد که توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد.
گودین در ابتدای کتاب ماجرای سفر با خانواده و رانندگی در حومه فرانسه و نگاه به گاوها را بیان می کند. ایده گودین این است که گاوهای سفید، سیاه و قهوه ای بعد از مدتی فقط یک گاو هستند. اما اگر یک گاو بنفش در میان آنها بود، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می کرد. کمتر کسی است که سرعت خود را کاهش نمی دهد و حتی برای دیدن یک گاو بنفش توقف نمی کند.
او در ادامه توضیح می دهد که کسب و کارها برای زنده ماندن در دنیای تجارت امروز باید یک گاو بنفش داشته باشند. یعنی یک ایده، محصول یا خدمات معنادار که آنها را از رقبا متمایز می کند. گاوهای معمولی به سرعت از ذهن عموم ناپدید می شوند و تنها گاوهای بنفش و ایده های قابل توجه خود را برجسته می کنند. ایده هایی که برای مدت طولانی به مردم منتقل می شود.
داشتن گاوهای بنفش در زمینه های بازاریابی
برای داشتن یک گاو بنفش در مزرعه ما باید از ابتدا آن را پرورش دهیم و اجازه دهیم آزادانه در مزرعه ما چرا کند. در دنیای بازاریابی، نمی توان فقط یک گاو بنفش را قرض کرد و از آن برای جلب توجه استفاده کرد.
در این بین مطمئن شوید که اگر محصول شما کمی ارزان تر باشد یا کمی کیفیت بهتر، بدون گاو بنفش!
گاو بنفش 100% تمایز و برتری است، باید ارزان باشداکثر محصول یا کیفیت را به بازار عرضه کنیداکثر خواهد بود. بنابراین وقتی تمام ویترین ها با گاوهای معمولی پر می شود، یک گاو بنفش را در ویترین قرار می دهید که در هیچ جای دیگری پیدا نمی شود.
استفاده از بازاریابی ویروسی
هنگامی که گاو بنفش خود را به نمایش گذاشتید، با سرمایه گذاری اندکی در تبلیغات ویروسی، مشتریان را در مورد آن مطلع کنید. شما یک ایده، محصول یا خدمات منحصر به فرد دارید و با تبلیغات ارزان به جامعه هدف، شما را به صورت ویروسی معروف کرده و فروش شما را افزایش می دهد.
ست گودین می گوید:
با اینترنت و رسانه های اجتماعی، ما غرق دنیایی از محصولات و بمباران اطلاعاتی هستیم و تنها چیزی که سر و صدا را از بین می برد بازاریابی دهان به دهان (ویروسی) است.
ما باید محصولی ایجاد کنیم که افراد بتوانند از طریق بازاریابی دهان به دهان به یکدیگر معرفی کنند. در این صورت پول کمتری خرج کردیم و بازاریابی ما به بهترین شکل انجام شد. حال، اگر میخواهید محصول شما دهان به دهان بین مردم منتشر شود، باید چند نفر را در جامعه هدف خود ویروسی کنید. این دسته از پذیرندگان اولیه هستند که به سرعت محصول جدید را پذیرفته و نسبت به آن محتاط نیستند. اگر قلب این دسته از افراد را به دست آورید، حامل های ویروس خود را پیدا کرده اید.
استراتژی گاو بنفش برای کدام مرحله از بازاریابی موثر است؟
ما باید از همان ابتدا گاو بنفش خود را شناسایی کنیم و این فرصتی است برای بازاریابان تا در فرآیند تولید محصول شرکت کنند. کسب و کارها باید مراقب باشند که برای استفاده از تکنیک بازاریابی گاو ارغوانی، در پایان داستان به بازاریاب اطلاع داده نشود. بازاریاب باید از ابتدا همراه شما باشد و گاو بنفش کسب و کار شما را شناسایی کند یا ایده ای برای داشتن یک گاو بنفش ایجاد کند.
دوران بازاریابی سنتی به پایان رسیده است!
مخاطبان امروزی نسبت به دو دهه قبل متفاوت هستند و تاثیر تبلیغات سنتی به شدت کاهش یافته است. نتیجه این است که مخاطبان امروزی بیشتر به کیفیت و خلاقیت تبلیغات شما توجه می کنند و با حفظ این موارد مشتریان وفادار بیشتری خواهید داشت.
در گذشته، دنیای رقابتی امروزی نبود و شما مشتریان خود را با یک محصول معمولی با کیفیت قابل مقایسه داشتید. با وجود جمعیت کمتر، تنوع محصولات و تولیدکنندگان در بازار نیز کمتر است. بازاریابان از یک استراتژی ساده برای فروش محصولات خود استفاده کردند که مناسب آن زمان بود.
اما اکنون داستان تغییر کرده است، تبلیغات دیگر، بدون ویژگی های متمایز، برای مخاطب آزاردهنده است. اکنون مردم مقایسه های زیادی بین محصولات مشابه انجام می دهند و به این راحتی برندی را انتخاب نمی کنند.
دیگر نمی توان با قدرت ابزارها و تبلیغات زیاد محصول خود را به زور به مخاطب تحمیل کرد. ثمره این نوع استراتژی مشتریان موقت و کوتاه مدت هستند. مشتریانی که به سرعت محصول بی کیفیت را تشخیص می دهند، در کمترین زمان به سراغ رقیب شما خواهند رفت.
به همین دلیل است که ما شما را به داشتن یک گاو بنفش تشویق می کنیم. در این استراتژی هیچ کار خارق العاده ای انجام نخواهید داد. اما اگر می خواهید نام تجاری خود را در مورد محصول به خاطر بسپارید و در بازار بمانید، باید خلاق و منحصر به فرد باشید.
معایب استراتژی گاو نر بنفش در بازاریابی
صادقانه بگویم، همه جرات داشتن یک گاو بنفش را ندارند و این چیزی است که تکنیک گاو بنفش را متمایز می کند. گاو بنفش موجودی غیرعادی به حساب می آید و عده ای علاقه ای به دیدن آن ندارند.
به همین دلیل، برای استفاده از این تکنیک باید شجاعت و اعتماد به نفس انجام کاری خلاقانه و متفاوت را داشته باشید. در مسیر رسیدن به هدفتان، ممکن است بسیاری از مخاطبان از ایده شما استقبال نکنند و در این مسیر انتقادات زیادی بشنوید. پس با تکنیک گاو بنفش برای آن مشکلات آماده شوید.
نمونه هایی از تمبرهای گاو بنفش
وقت آن رسیده است که چند مثال ملموس و موفق از استراتژی گاو بنفش را بشنوید تا این مفهوم را بهتر درک کنید و شاید در عمل از این ایده ها الهام بگیرید:
تسلا و تکنیک گاو بنفش
یکی از نمونه های جذاب استراتژی گاو بنفش توسط برند معروف تسلا پیاده سازی شده است. محصولات تسلا چیزی فراتر از یک خودرو با طراحی زیبا و عملکرد برتر هستند. این تمبر به زیبایی گاو بنفش گودین را نشان می دهد.
تسلا می داند که در یک بازار شلوغ جا افتادن به معنای شکست است و در یک بازار شلوغ برجسته نشدن به معنای نامرئی بودن است.
تسلا مدل S، از جمله خودروهای الکتریکی مورد ارزیابی ست گودین در بازار است نمونه ای استادانه از بازاریابی گاو بنفش خوب.
استراتژی گاو بنفش برای والمارت و آمازون
نمونه های دیگر شامل شرکت خرده فروشی Walmart است که گفته می شود گاو بنفش آن ارزان ترین است یا آمازون که ساده ترین راه برای خرید هر محصولی در جهان است و این گاو بنفش آن است.
تمبرهای ایران
در بین برندهای ایرانی می توان نمونه هایی از این دست را یافت که از استراتژی گاو بنفش به خوبی استفاده کرده اند و نظر مخاطب را به خود جلب می کنند. این روزها دیجی کالا راحت ترین راه خرید کالا در ایران به حساب می آید و اسنپ و تپسی با دسترسی آسان و قیمت منصفانه تری نسبت به تاکسی های تلفنی توانسته اند از چرخه رقابت ها پیشی بگیرند.
آخرین کلمه
با هم مقوله گاوهای بنفش در بازاریابی را بررسی کردیم و چیزهایی را گفتیم که در یکی از پرفروش ترین کتاب های ست گودین وجود دارد. بد نیست بدانید که انتشارات نیک فرجام و کتیبه پارسی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده اند و می توانید ترجمه کامل آن را مطالعه کنید.
نظر شما در مورد مقاله زیر چیست؟ با وجود موارد فوق، آیا فکر می کنید یک گاو بنفش دارید که بتوانید از آن برای پیشی گرفتن از رقبای خود استفاده کنید؟!
باید توجه داشته باشیم که استراتژی گاو بنفش به تنهایی نمی تواند موثر باشد و به شما پیشنهاد می کنیم استراتژی های دیگری را برای رشد کسب و کار خود مشاهده کنید. محتوای بازاریابی دیجیتال شما یک مرکز جدید دارید. مطمئناً این مطالب بینش عمیق تری در زمینه بازاریابی دیجیتال در کشور شما ایجاد خواهد کرد.