
برنارد کلوین کلایو نویسنده و سخنران مشهور آفریقایی می گوید: “گاهی اوقات باید کارها را متفاوت شروع کرد.”
در این مقاله شما را با مفهوم ریبرندینگ و اصول ریبرندینگ آشنا می کنم، پس اگر کنجکاو هستید که در مورد آن بیشتر بدانید تا پایان مقاله با من همراه باشید.
فرض کنید به تازگی به خانه جدیدی نقل مکان کرده اید، اما معماری داخل خانه، کاشی های به کار رفته، کابینت ها و دیوارهای کاذب مطابق با سلیقه شما نیست و البته مبلمان و تجهیزاتی که دارید با خانه جدید هماهنگی ندارد. و شما نمی توانید باید از آنها استفاده کنید.
به همین دلیل تصمیم می گیرید این خانه را بازسازی کنید. از برداشتن دیوارهای کاذب و اصلاح کف و کابینت گرفته تا رنگ آمیزی و طراحی دکوراسیون داخلی. همین مفهوم را می توان به عنوان نمونه ای از برندسازی مجدد استفاده کرد بازیابی برند من میدانستم
اگر بخواهیم مفهوم ریبرندینگ را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم، ریبرندینگ می تواند مجموعه ای از اقدامات در ابعاد گسترده باشد و این اقدامات می تواند شامل تغییر نام، تغییر لوگو، تغییر طراحی وب سایت، طراحی اپلیکیشن، افزودن امکانات جدید باشد. تغییر در استراتژی بازاریابی و تبلیغات. البته این تغییرات می تواند بدون تغییر نام یا طراحی لوگو باشد. اما ایده پشت برندسازی مجدد، ایجاد هویت برند متفاوت از هویت سایر رقبا در بازار است.
چرا باید برندسازی کنیم؟
دلایل مختلفی برای تغییر نام یک برند وجود دارد که یکی از این عوامل مهم ارتباط با مشتری است. تغییر نام تجاری برای تجارت خوب است، اما همچنین می تواند خطرآفرین باشد، و همیشه این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان برند جدید را دوست نداشته باشند.
اما دلایل بسیار و جدی تری برای برندسازی مجدد وجود دارد، به عنوان مثال، برند اصلی شما ممکن است آنطور که باید بر روی مخاطب تاثیر نداشته باشد. علاوه بر این، با بازخوردی که از مردم و مشتریان دریافت می کنید، از برند شما به عنوان یک برند محبوب و برجسته یاد نمی کنند.
عامل دیگر این است که از رقبای خود پیشی بگیرید و از ویژگی هایی استفاده کنید که زمانی تصور می شد برای شما منحصر به فرد است، اما اکنون همه آن ویژگی ها توسط برندهای دیگر استفاده می شود.
اما همه عوامل منفی نیستند، ممکن است شرکت شما بعد از چند سال پیشرفت قابل توجهی در خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهد داشته باشد، در این صورت باید برند خود را با توجه به ویژگی های جدید به روز کنید.
پس به خاطر داشته باشید که ریبرندینگ فرآیندی پیچیده و پرهزینه است که ریسک های زیادی را برای شرکت به همراه دارد، پس باید دلایل محکمی برای پیاده سازی برندسازی مجدد در کسب و کار خود داشته باشید. بنابراین قبل از انجام ریبرندینگ تمام جوانب آن را بسنجید تا به قول معروف به آب نزنید زیرا ریبرندینگ اشتباه می تواند شما را از بازار رقابت خارج کند.
بنابراین تغییر نام تجاری همراه با یک سری تغییرات جانبی زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت تشخیص دهد که فرصتی برای رشد، نوآوری، هدایت کسب و کار و ارتباط با مشتریان جدید یا ارتباط مجدد با مشتریان قدیمی وجود دارد. بدین ترتیب هویت نام تجاری جدید در اذهان عموم، مشتریان و رقبا جا خوش کرده است.
مثلا یک برند معروف اسباب بازی های لگو لگو که همه ما با آن آشنا هستیم در سال 2003 با بدهی های زیادی مواجه شد و مشکلاتی داشت و کارشناسان با ارائه راه حلی جدید موفق به حل این مشکل شدند.
آنها کانالهای دیجیتالی را به استراتژی بازاریابی خود اضافه کردند تا با بچهها و والدین تعامل داشته باشند و برندشان را دوباره به چرخه بازگردانند. علاوه بر این، لگو با افزودن فیلم ها و لوکیشن های سرگرمی با لگو به مجموعه، برند خود را توسعه داد و مشتریان بیشتری را جذب کرد.
-اما چرا تغییر نام برند مهم است؟
طبق گفته فوربس، کسب و کارها هفت ثانیه فرصت دارند تا اولین تاثیر را بگذارند. گاهی اوقات برندها به دلیل استفاده از لوگوهای نادرست و نام های سخت یا نامفهوم در جلب توجه مشتریان موفق نمی شوند. از آنجایی که ما در دنیایی زندگی می کنیم که تغییرات با سرعت زیاد اتفاق می افتد، شرکت ها نیز برای جذب مشتریان بیشتر به تغییراتی در جهت مثبت نیاز دارند.
بنابراین اگر احساس میکنید در یک نبرد سخت گیر افتادهاید، شاید زمان آن رسیده است که کسبوکار خود را تازه کنید، با شرکت دیگری ادغام شوید، یک لوگو و نام جدید طراحی کنید و اهداف جدیدی تعیین کنید.
مزایای تغییر نام تجاری
یک مخاطب جدید
مزیت اصلی تغییر نام تجاری، فرصت دستیابی به مخاطبان هدف جدید است. به عنوان مثال، برند محصولات بهداشتی Old Spice پس از اینکه متوجه شد 60 درصد محصولات بهداشتی مردانه توسط زنان خریداری می شود، استراتژی جدیدی در پیش گرفت و تبلیغات خود را برای مخاطبان زن هدف قرار داد. در همین راستا، کمپین آنها در یوتیوب 105 میلیون بازدید داشت.
ارتباط قوی تر
تغییر نام تجاری به شما این امکان را می دهد که شرکت خود را به روز نگه دارید و روابط قوی تری ایجاد کنید. بنابراین نباید از روندهای جدید بازار عقب بمانید. برای مثال، گرایشهای طراحی نقش مهمی در درک مشتریان از برند شما و محصولاتی که ارائه میدهید دارد.
به عنوان مثال، برند معروف آدیداس در سال 1949 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون چندین بار نام خود را تغییر داده تا ارتباط خود را با مشتریان خود حفظ کند. آدیداس با راه اندازی تبلیغات در شبکه های اجتماعی و مشارکت با خرده فروشان و اینفلوئنسرها توانست قلب مشتریان را تسخیر کند و به یک برند محبوب تبدیل شود.
بهبود شناخت برند با تغییر نام تجاری
این واقعیت که شما از یک داستان واقعی در پشت نام تجاری خود استفاده می کنید به شرکت شما کمک می کند تا در طول فرآیند تغییر نام تجاری در ذهن مشتریان باقی بماند. تحقیقات نشان می دهد که مشتریان بیشتر با شرکتی درگیر هستند که تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذارد، زیرا این تجربیات می تواند احساسات را در مخاطب برانگیزد.
البته این تغییرات لزوما نباید تجربیات واقعی باشند، می توانید یک داستان هوشمندانه و تاثیرگذار را با کمی پیچ و تاب، اغراق و عناصر طنز ترکیب کنید و یک کمپین عالی از آن بسازید.
مراحل تغییر نام تجاری
مخاطبان و بازار هدف خود را دوباره تعریف کنید
برای درک مخاطب هدف خود، باید در مورد کارهایی که رقبای شما انجام می دهند، چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند و چه چیزی شما را از سایر شرکت ها متمایز می کند، تحقیق کنید. به این ترتیب می توانید استراتژی خود را اصلاح کنید.
در چشم انداز، ماموریت و ارزش های برند خود تجدید نظر کنید
همانطور که مشخص است، چشم انداز یک دیدگاه و تصویر کلی از آینده شرکت شما است و این چشم انداز اقداماتی را که شرکت شما باید انجام دهد را مشخص می کند. اهداف شما ماموریت شما را مشخص می کند. ارزش ها همچنین توضیح می دهند که چرا باید در جهت چشم انداز خود تلاش کنید و چرا باید به ماموریت خود متعهد باشید. بنابراین هر تغییری در این موارد، نحوه ارتباط ما با مخاطب را نیز تغییر خواهد داد.
بنابراین، قبل از برندسازی مجدد، باید یک استراتژی و لیست کاملی از تغییرات پیش رو تهیه کنید و تغییرات مربوط به هر بخش را به متخصص آن بسپارید و همچنین بودجه لازم برای همه این تغییرات را پیش بینی کنید.
در نام شرکت خود تجدید نظر کنید
اگر نام شرکت شما با ارزش ها، ماموریت و هویت برند شما مطابقت دارد، آن را تغییر ندهید. انتقال می دهد
از گروه نمونه استفاده کنید
این بدان معناست که بسیاری از شرکت ها به گروهی از مشتریان فعلی و بالقوه نگاه می کنند تا بازخورد اولیه تغییراتی را که اعمال کرده اند دریافت کنند و ابتدا محصولات یا تغییرات جدیدی را که اعمال کرده اند به آنها نشان دهند. نقاط قوت و ضعف کار خود را شناسایی کرده و رفتار این گروه را به بقیه مخاطبان برند خود تعمیم دهید.
شعار برند خود را با برندسازی مجدد تغییر دهید
شعار شما باید شعاری باشد که ماموریت و چشم انداز شما را برای شرکت به اشتراک بگذارد و به یاد ماندنی باشد، زیرا مشتریان شعارهای به یاد ماندنی از برندهای معروف مانند “فقط انجامش بده” از نایک یا “من آن را دوست دارم” از مک دونالد را دوست دارند. آنها به یاد میآورند
به همین دلیل چند نکته ساده برای ایجاد یک شعار ماندگار وجود دارد:
- آن را کوتاه، ساده و واضح نگه دارید
- بیانگر ارزش های خود باشید
- به مرور زمان بدون استفاده نمانید
هویت برند خود را بازسازی کنید
هویت برند شما می تواند با چیزهای مختلفی مانند آرم، شکل، تصاویر، رنگ ها یا جهت ها تغییر کند. بنابراین برای تغییر هویت برند خود، می توانید:
لوگوی خود را تغییر دهید
برای تازه کردن لوگوی قدیمی خود، از اصول زیر برای درست کردن آن استفاده کنید:
- با ایجاد یک لوگوی ساده اعتماد به نفس خود را نشان دهید.
- لوگویی ایجاد کنید که برجسته و برجسته باشد.
- از اشکال و سبک های جهانی که مناسب کانال های ارتباطی شما هستند استفاده کنید.
- مطمئن شوید که لوگوی جدید شما در دراز مدت از ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت شما پشتیبانی می کند.
- سعی کنید از بخش هایی از لوگوی قدیمی خود استفاده کنید تا به مشتریان کمک کنید برند شما را بشناسند.
- از رنگ های مختلف استفاده کنید
این کاری است که برند ایرانی اسنوا در هویت بصری لوگوی خود انجام داده و آن را از قرمز به آبی تغییر داده و البته علاوه بر اندازه گیری قطر تمام حروف، یک لوگوی گرد کوچک سبز و آبی نیز به آن اضافه شده است. نشان اصلی پس از تغییر نام، شعار اسنوا به “روی ما حساب کنید” تغییر یافت.
یکی دیگر از نمونه های جالب تغییر برند، داستان جالب زمزم است که ارزش شنیدن را دارد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، نوشابههایی با برند زمزم که به کشورهای آسیای میانه صادر میشد، به دلیل شکل لوگوی خود، مردم آن کشورها تصور میکردند که کلمه PiPi روی آن نوشته شده است. از آنجایی که این کلمه در بسیاری از کشورها معنای جالبی ندارد، شرکت زمزم مجبور به تغییر نام تجاری و تغییر شکل لوگوی خود شد.
تبلیغ برند جدید
مطمئناً هنگامی که یک برند جدید ایجاد می کنید، برای معرفی آن به مخاطب و اینکه برند جدید متعلق به شرکت شماست، به تبلیغات نیاز دارید. برای آشنایی مشتریان با اهداف، ویژگی ها و ارزش های جدید شرکت. بنابراین، شما باید از روش های بازاریابی مختلف مانند استفاده از بیلبوردها، تبلیغات بنری وب سایت، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی، اعلان های فشاری، گزارش تبلیغات، اجرای کمپین های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ خود استفاده کنید.
آخرین کلمه
“دنیا به سرعت در حال تغییر است و تا زمانی که یاد نگیرید خود را با آن تطبیق دهید و راهی برای برجسته شدن در کنار تغییرات پیدا نکنید، فراموش خواهید شد.” برنارد کلوین کلایو
در این مقاله سعی کردم شما را با مفهوم ریبرندینگ، اصول و مراحل لازم برای آن آشنا کنم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر بهبود کسب و کارتان برایتان مهم است، توصیه می کنم درباره ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب بیشتر بدانید.
اگر هنوز مقاله آمیخته بازاریابی 4p را مطالعه نکرده اید، پیشنهاد می کنم برای یادگیری استراتژی بازاریابی برندهای بزرگی مانند تیفانی اند کو، از این مقاله دیدن کنید.